maanantai 27. kesäkuuta 2022

Ruka

Manamansalossa yö nukuttiin ovi auki ja vaikka oltiin varjossa, niin aamulla bussissa oli 29 astetta lämmintä! Onneksi rannassa kävi tuulenvire joten ei paistuttu autoon.

Pyöräytettiin pikaiset aamupalat ja purettiin leiri.

Auton keula suunnattiin kohti Kuusamoa ja Ruka tunturia. Matkan varrella pysähdyttiin ihmettelemään taidetta ja hörpättiin termospullosta aamulla keitetyt kahvit.

Rukan ytimessä ei ollut mitään fiksua leiriytymispaikkaa autolle. Laskettelurinteen alaosassa, hiekkakentällä oleva caravan parkki ei houkuttanut ja kun tunturin kupeeseen halusimme, niin jäljelle jäi sisätiloissa majoittuminen. Bookingin kautta bongattiin yksi edullinen huoneisto ja varasimme sen yöksi. Onneksi oli omat petivehkeet mukana, kun varauksen jälkeen paljastui että liinavaatteista olisi veloitettu lisää.

Samalla tuli taas opetus että aina kannattaa käydä kysymässä hintaa suoraan tiskiltä. Kun lähdimme ulkoilemaan, niin matkalla kävimme viereisen huoneistohotellin respassa kysymässä hintalappua saunalliselle kämpälle seuraavaksi yöksi ja sehän oli reilusti halvempi mitä Bookingin sivuilla! Saunallinen luksushuoneisto aamupalalla olisi ollut halvempi kuin tämä ekaksi yöksi varattu pieni huoneisto maksullisten liinavaatteiden kera!!! Itseasiassa saunallinen, aamupalalla varustettu kahdenhengen huone ei ollut kuin 30 euroa kalliimpi kuin hiekkakentällä oleva caravan parkki.

Ei jääty murehtimaan, vaan varattiin saunallinen huoneisto seuraavaksi yöksi ja suunnattiin lenkkipoluille. Hilppastiin rinnettä ylös ja Ruka oli huiputettu.

Toiselle puolen laskeuduttiin portaita ja kierrettiin tunturi jalkapatikassa takaisin majoitukseen.

Puolen yön aikaan kävimme vielä huiputtamassa tunturin bussillakin. Katselimme auringonlaskua korkeimmalta paikalta mihin autolla pääsimme kikkailemaan.

Seuraavana aamuna aikainen herätys ja leirin siirto hulppeampaan saunalliseen majoitukseen.

Edellispäivänä olimme jo lenkkireissulla varanneet eFatbiket puolille päivin joten aikaa ei ollut hukattavaksi.

Seuraavat kolme tuntia pörrättiin sähköavusteisesti niin tunturissa kuin sen ympäristössäkin. Upeat maastot ja varsinkin Pyhän Jyssäys oli aivan huippu reitti.

31 kilometriä pyörähti mittariin. Olisi jäänyt tavallisella pyörällä reitit ajamatta tai ainakaan maisemista ei olisi ehtinyt nauttimaan ilman sähköavustusta.

Pyörälenkin päälle kylmä suihku ja sitten lähdimme tutustumaan Pitseria Rukaan, mitä oli useampikin tuttu kehunut.

Nyt täytyy sanoa, että taisi olla tähän astisen elämän parhaat pitsat. Napattiin tarjoilijan suosittelemana porosalami, aurajuusto, lakkahillo ja kylmäsavulohi, katkarapu, rukola pitsat. Aivan uskomattoman hyvää!!!

Tästä olikin mukava siirtyä saunan kautta unten maille.